Elpošanas vingrinājumi

Elpošanas vingrinājumu mērķis ir sekmēt pareizu, ritmisku ieelpu un izelpu, aktīvi izrunājot skaņas, zilbes, vārdus izelpas brīdī. Šie vingrinājumi palīdz uzlabot izelpas ilgumu un spēku.

Izelpas aktivizēšanas vingrinājumi
* ieelpot caur degunu- izelpot caur muti un otrādi, mainot gaisa plūsmas ātrumu un stiprumu.
* piepūst vaigus, pēc tam tos strauji ievilkt.
* pūst spalviņu, vati, porolonu vai galda tenisa bumbiņu- līdz kādam mērķim- tuvāk un tālāk, mainot gaisa plūsmas pūšanas ilgumu (sekot lai vaigi nebūtu piepūsti).

Ieelpas un izelpas rotaļu vingrinājumi
* piesūkt ar kokteiļa salmiņu putoplasta bumbiņu vai papīra gabaliņu un pārvietot to citur.
* sacelt vētru ūdensglāzē, izmantojot dažāda resnuma kokteiļu salmiņus, lai bērns varētu sajust, ar kuru salimiņu to ir vieglāk izdarīt, ar kuru grūtāk.
* pūst papīra kuģīti, plastmasas pīlīti, zivtiņu ūdens traukā (bļodā vai vannā).
* nopūst dzimšanas dienas tortes sveces ar vienu izelpu, no paliela attāluma (svecītes vietā var izmantot šauru, plānu papīra loksnīti, var iededzināt arī īstu sveci. Šajā gadījumā vispirms jāpārliecinās, vai svece neatrodas tuvu viegli uzliesmojošiem priekšmetiem.)
* pūst ziepju burbuļus.
* pūst balonus.
* pūst vējdzirnaviņas.
* pūst galda tenisa bumbiņas vai papīra lidmašīnas līdz noteiktam objektam, piemēram, pa galdu vai grīdu.

Šo vingrinājumu var izmantot arī sportojot un apvienot ar rāpošanu vai izpildīt guļus.
* pūst rotaļu taurītes, svilpītes, svilpavniekus, rotaļu pīpītes.

vai arī.....
1) Aizvērtām acīm  ieelpot caur degunu, it kā smaržojot ko skaistu, izelpot caur muti, izrunājot skaņu F vai Š.
2) Aizvērtām acīm  ieelpot caur degunu un, izelpojot caur muti, mēģināt izskaitīt līdz 10.
3) Ieelpot caur muti un izelpot caur degunu - gaisu izpūšot pa daļām.
4) Ieelpot caur degunu un, caur muti izelpojot, bez balss ar lūpām imitēt skaņas A, E, I, O, U.

Šos vingrinājumus veikt nesteidzīgi un pie spoguļa!!!

Lai elpošana būtu pareiza, svarīgi ir iemācīties elpot ar diafragmu (mute ciet), to var panākt trenējoties:
Guļus uz krūšu kurvja jānovieto grāmata un tā elpojot jācilā 15 reizes.

A komplekss:
SĒŽOT UZ KRĒSLA VAI STĀVUS

1. Ieelpa un izelpa caur degunu, izelpas laikā jāimitē vaids- 9 reizes;
2. Ieelpa caur degunu, izelpa caur muti, izelpas laikā imitējot Ā-9 reizes;
3. Ieelpa caur muti, izelpa caur degunu, izelpas laikā imitējot vaidu-9 reizes;
4. Ieelpa un izelpa caur vienu nāsi, pēc tam caur otru, izelpas laikā imitējot vaidu-9 reizes;
5. Ieelpa caur vienu nāsi, izelpa caur otru nāsi-9 reizes;
6. Ieelpa caur degunu, palēnināta izelpa caur degunu ar pastiprinājumu beigās- 4 reizes;
7. Ieelpa caur degunu, izelpa caur viegli sakļautām lūpām, izelpas laikā imitējot B-9 reizes;
8. Ieelpa caur degunu un izelpa caur degunu- grūdienveidīgi, izelpas laikā imitējot pārtrauktus vaidus- 4 reizes;
Vingrinājumus veic 7-10 dienas, tad pāriet uz

B komplekss:

SĒŽOT UZ KRĒSLA (muskuļu aktivizēšanai)

1. Izejas stāvoklis- rokas aiz pakauša- galvu liecam uz atpakaļu- rokas pretojas- 5 reizes;
2. Izejas stāvoklis- zodu atbalsta uz dūrēm, galvu liec uz priekšu, viegli pretoties ar rokām-5 reizes;
3. Ausis piesedz ar plaukstām- galvu liec uz sāniem, rokas nedaudz pretojas-5 reizes;
4. Apakšžokļa kustības- uz leju, uz sāniem, uz priekšu, vaigu piepūšana-5 reizes;
5. Ar mēles galiņu jāpieskaras mīkstajām aukslejām-8 reizes;
6. Žāvājoties pacelt mīkstās aukslējas-5 reizes;

Balss korekcija (Izejas skaņa M)

1. Skaņu M izrunā īsi bez spēka un saspringuma (pakāpeniski pastiprina);
2. Pēc garas ilgstošas M runāšanas, krasi nolaižot žokli uz leju pievieno skaņu A (M+A, M+E, M+I, M+O, M+U);
3. Izrunāt skaņas pāros, uzsverot otro zilbi- MA- MĀ, ME-MĒ, MI- MĪ, MO-MOO, MU- , var arī caur skaņu N;
4. MA- MĀ, MA- MĀ, MA- MA- MĀ, MĀ- MA-MA, MA-MA-MA, MĀ-MĀ- MA; (kad tas jau izdodas, pāriet uz nākamo uzdevumu);
5. Savieno patskani ar J (izrunājot patskani īsi J- ilgi)- AJ-EJ-IJ-UJ-OJ;
6. Izrunā patskaņus vienlaidus un tie tiek izrunāti vienā izelpā- AOUEI..........;
7. Nostiprinam ar vaļējām zilbēm- MA-ME-MI-MO-MU, MA+LA, MU+ŠA, MI+ZA, ME+ŽI, MO+KA;
8. Pabeidzam ar dzejoļiem, pasakām, stāstiem (izpilda arī muzikālos vingrinājumus, izdziedot gammu, vai īsas melodijas).